Inhoudsopgave
Op dezelfde manier dat een website dit is, kan ook een mobiele app een belangrijk verlengstuk zijn voor ondernemingen. Afhankelijk van de branche waarin een onderneming actief is, kan een applicatie dienen als extra verkoopkanaal, een informerend kanaal of een integraal onderdeel van de dienst zijn.
Wat het einddoel van een app ook is, de initiële productie en promotie moet van een hoog niveau zijn om op de eerste plaats voldoende gebruikers te bereiken.
Hierbij spelen verschillende factoren een belangrijke rol. Onder meer de promotiecampagne, het app-icoontje, de presentatie in de app store en het gebruiksgemak van de app zelf spelen belangrijke rollen.
Meer omzet met een sterke app
Voor steeds meer ondernemingen wordt het interessant om een app te laten ontwikkelen. Vrijwel iedereen beschikt over een smartphone en gebruikt deze iedere dag meerdere uren. Daarbij vormen apps de doorgang naar de rest van het internet.
Wil je een app ontwikkelen, dan is het belangrijk om deze op de juiste manier op te zetten en te promoten. Hoewel er wel eens wordt gezegd dat een goed product zichzelf verkoopt, is dit in de praktijk zelden waar.
Dat geldt ook voor apps. Een goede app kan veel waarde toevoegen voor iedere gebruiker, maar de gebruiker moet deze app in eerste instantie wel kunnen vinden.
Het promoten van een app kan op verschillende manieren. Doorgaans is een advertentiecampagne via Google een goed idee, al dan niet in samenwerking met een online marketing bureau. Daarvoor moet echter gezorgd worden voor een app die een goede eerste indruk achterlaat. Hierbij kan gedacht worden aan het icoontje van de app en de tekst in de app store.
Uit onderzoek is gebleken dat onder meer de lengte van de beschrijving en de aanwezigheid van een metafoor voor het product in het icoontje positief gecorreleerd is met meer downloads. Dit interessante informatie om mee te nemen voordat je begint met app promotie. Gebruikers die je bereikt met promotie moeten immers wel overgaan tot het downloaden en gebruiken van je app.
Gebruikers bereiken en behouden
Heb je met een gedegen advertentiecampagne gebruikers bereikt die je app downloaden, dan is het natuurlijk van belang dat ze de app ook (blijven) gebruiken.
Het verschilt sterk per branche waar een app aan moet voldoen om dit te bewerkstelligen, maar een aantal principes blijven altijd overeind.
Een open deur is een goedwerkende app, hoewel dit toch een punt blijft waar het vaak nog misgaat voor ontwikkelaars. Continu bezig zijn met het verhelpen van bugs en andere fouten is essentieel om een succesvolle app te behouden.
Een bijkomend voordeel is dat lange updateteksten in de app store eveneens gecorreleerd zijn met meer downloads. Waarschijnlijk toont dit aan (potentiële) gebruikers dat de ontwikkelaar constant bezig is met verbeteringen en dit serieus neemt. Het onderschrijft ook direct dat een app met fouten of onvoldoende verbeteringen inderdaad ten onder zal gaan, ook wanneer de app promotie wel goed is.
Blijf verbeteren
Naast het verhelpen van bugs en fouten, moet ook de functionaliteit van de app constant onderhevig zijn aan verbeteringen. Hoe gebruikers de app heeft, hoe meer informatie je hebt over het gebruik en de manier waarop de app wordt gebruikt.
Dit kan interessante data opleveren die gebruikt kan worden om een app verder te verbeteren, meer gebruikers te bereiken, hen langer vast te houden en de omzet te verhogen.