Inhoudsopgave
Je loopt al enige tijd rond met het idee dat je graag een eigen onderneming wil beginnen. Na lang wikken en wegen heb je voor jezelf de knoop doorgehakt. De beginfase is spannende én leuke tijd, maar je moet je wel goed voorbereiden zijn op een aantal zaken. Hieronder helpen we je graag op weg.
Maak een mindmap
Een onderneming wordt niet zomaar uit de grond gestampt. Je hebt een plan nodig. Dit kun je eenvoudig doen door middel van een mindmap. Stippel jouw ideeën uit aan de hand van deze tekening en schrijf doelen op. Probeer alvast na te denken over wat jouw doelen zijn gedurende de eerste twaalf maanden. Koppel deze doelen vervolgens aan een periode en op deze manier krijg je een beter beeld van wat je de eerste paar maanden te wachten staat. Ook kun je hierdoor bepaalde mijlpalen bereiken.
Schrijf een ondernemingsplan
Nadat je een mindmap hebt getekend, is het van belang dat je een ondernemingsplan gaat schrijven. Een goede voorbereiding is natuurlijk het halve werk. Wanneer je een ondernemingsplan gaat schrijven, is het de bedoeling dat je focust op je ondernemersvaardigheden, doelen, marktpositie en wat jouw concurrenten zijn. Ook sta je stil bij het financiële deel. Aan de hand van een ondernemingsplan denk je dus na over jouw bedrijf en de toekomst ervan.
Rechtsvorm en een naam kiezen
Als je op het punt staat om jouw bedrijf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel, moet je een rechtsvorm doorgeven. Je kunt kiezen uit een eenmanszaak, vof, besloten vennootschap, naamloze vennootschap en zo bestaan er nog veel meer rechtsvormen. Wanneer je het lastig vindt om een rechtsvorm te kiezen, is het aan te raden om je hierin goed te verdiepen. Na deze keuze sta je voor een nóg lastigere keuze: een bedrijfsnaam verzinnen. Wellicht heb je al een idee, maar een bedrijfsnaam is meer dan alleen een naam. Je kunt namelijk aan de hand van een naam in een klap jouw bereik vergroten.
Administratieve zaken
Vanaf nu moet je je zakelijke uitgaven en inkomsten gaan bijhouden. Ook de uren die je gewerkt hebt houd je bij op papier om belastingaangifte te kunnen doen. Je kunt ook nadenken of je een bedrijfsauto gaat leasen of een bedrijfsauto gaat kopen. Denk dan aan geldzaken als de autoverzekering en de overige lasten ervan. Wanneer je niet veel verschillende inkomsten en uitgaven hebt, kun je dit simpelweg bijhouden in een Excel-bestand. Als dit wel het geval is, kun je ervoor kiezen om een boekhoudprogramma aan te schaffen.
De huisvesting van je bedrijf
Ga je aan huis werken, of ga je een kantoorpand afhuren? Neem de tijd om hierover na te denken, ook als je alleen een laptop voor je werk nodig hebt. Als je kiest voor een zelfstandige ruimte kun je de kosten ervan aftrekken. Dat is niet het geval als je vanuit je eigen woonkamer werkt, maar wel weer als je een schuurtje inricht als bedrijfsruimte. Denk daarnaast ook na over zaken als de energiekosten wanneer je jouw bedrijf gaat huisvesten. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit zakelijke of particuliere energie. Voor de juiste keuze kun je eenvoudig energie vergelijken via internet.
Verzekeringen afsluiten
Als bedrijf zijnde loop je een aantal risico’s die niet gedekt zijn bij een particuliere verzekering. Vooral als je werknemers in dienst neemt is het verstandig om bepaalde verzekeringen af te sluiten. Je kunt denken aan arbeidsongeschiktheid door een bedrijfsongeval of door ziekte. Ook kunnen de weersomstandigheden vernielingen aan jouw kantoorpand brengen, of een hete kop koffie gutst over de computer van jouw klant. Deze ongelukken zitten in een klein hoekje. Het is daarom aan te raden om je goed te verdiepen in verzekeringen voor jouw onderneming.