Inhoudsopgave
Voor vrijwel iedere onderneming liggen er kansen op het internet. Onafhankelijk van het werkveld, is het voor veel organisaties mogelijk om meer omzet te genereren door op de juiste manier gebruik te maken van het internet.
Door middel van zoekmachineoptimalisatie en advertentiecampagnes kan het merk bekender worden, kunnen er meer producten en diensten verkocht worden en kunnen doelgroepen bereikt worden die anders niet in aanraking waren gekomen met de onderneming.
Bruto-netto.nl geeft een inleiding voor de wereld van online marketing.
Kansen voor extra inkomsten op het online terrein
Online marketing is het marketen van een product, dienst, merk of een gehele onderneming via het internet. Vrijwel iedere organisatie heeft inmiddels een website, maar is dit een geschikte website die daadwerkelijk mensen bereikt?
Een website alleen is niet voldoende. De website moet informatie bieden, potentiële klanten over de streep trekken en bovendien goed vindbaar zijn.
Deze vindbaarheid kan op verschillende manieren bewerkstelligd worden. Uiteraard vereist dit een investering, maar bij een juiste investering kan een onderneming vrij eenvoudig meer omzet genereren dankzij het internet, ongeacht de branche.
Zoekmachineoptimalisatie
Zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO genoemd naar het Engelse search engine optimization, is het uitvoeren van activiteiten die de website beter vindbaar maken in de zoekmachines, met name Google.
Onderdelen hiervan zijn bijvoorbeeld het schrijven en plaatsen van relevante teksten voor je producten en diensten, het verkrijgen van links naar de eigen website van andere sites en het verbeteren van de (laad)snelheid van de website.
Een website die goed geoptimaliseerd is zal beter vindbaar zijn in de zoekmachines en dus meer bezoekers trekken, die vervolgens omgezet kunnen worden in betalende klanten.
Google Ads
Google Ads is het betaalde deel van zoekmachine Google. Net als bij zoekmachineoptimalisatie richt je je op specifieke zoekwoorden die mensen gebruiken.
Het verschil is dat je nu niet in de natuurlijke resultaten hoog wilt komen, maar in de advertenties, die boven en onder de natuurlijke resultaten staan.
Met Google Ads kun je sneller resultaat verkrijgen, maar loop je ook het risico veel geld uit te geven zonder omzetverhoging. Het is daarom aan te raden Google Ads te laten opzetten door een expert.
YouTube
Met behulp van beeldmateriaal kun je goed laten zien waar je merk voor staat, welke producten en diensten je aanbiedt en waarom een klant deze zou moeten afnemen.
Je kunt filmpjes op een eigen kanaal zetten, maar ook filmpjes promoten op specifieke doelgroepen.
YouTube wordt ontzettend veel gebruikt en het is mogelijk om zeer specifiek bepaalde doelgroepen aan te spreken.De kosten om te adverteren op YouTube vallen in de meeste gevallen bovendien mee. Zo betaal je alleen wanneer iemand daadwerkelijk een groot deel van je video bekeken heeft.
Ook hier geldt dat het verstandig is om met een specialist te werken die weet wat er nodig is om succesvolle YouTube-campagnes op te zetten.