Inhoudsopgave
Wanneer je goed overzicht wilt houden van je uitgaven is het een goed idee om een huishoudboekje bij te houden. Je noteert hierin alle uitgaven die je doet voor het huishouden zodat je weet hoeveel je uitgeeft en kunt zien waar je eventueel op kunt bezuinigen mocht dat nodig zijn.
Een huishoudboekje kun je eenvoudig maken in een Word- of Excelbestand, je hebt er geen boekhoudprogramma voor nodig.
Noteer alle uitgaven
Begin met het verzamelen van alle vaste uitgaven die je maandelijks hebt. Denk hierbij aan woonlasten zoals huur of hypotheek, voorschot voor gas en elektriciteit, verzekeringspremies, belastingen (gemeente, zuiveringsschap), internet, eventueel in combinatie met TV en vaste telefoon, abonnement mobiele telefoon, abonnementen op tijdschriften, lidmaatschappen van (sport)verenigingen. En dan is er natuurlijk nog de post voor de boodschappen, kleding en andere persoonlijke uitgaven. Zet al deze kostenposten onder elkaar en tel de bedragen op.
Hoeveel houd je over?
Als je alle uitgaven hebt opgeteld trek je dit bedrag af van je inkomen, je salaris of je uitkering dus. Neem dan wel het netto salaris, want dat is tenslotte het bedrag dat je maandelijks op je rekening krijgt. Kom je onderaan de streep in de plus uit, dan is er niets aan de hand. Wat je maandelijks overhoudt kun je eventueel op een spaarrekening zetten om te sparen voor onverwachte uitgaven of voor de vakantie. Zijn je uitgaven hoger dan je inkomen, dan zul je moeten bezuinigen.